ΕΛΛΗΝΕΣ ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΕΣ

Προγραμματική Διακήρυξη για τις ευρωεκλογές 2019

Για την Ελλάδα που αξίζουμε, στην Ευρώπη που θέλουμε.

Στις 26 Μαΐου 2019 επιλέγουμε αυτούς που θα εκπροσωπήσουν το λαό μας και τη χώρα μας στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο.

Με ευθύνη στους Έλληνες που αναζητούν ελπίδα και σχέδιο για το αύριο λέμε ΝΑΙ στην Ευρώπη.

Λέμε όμως ΟΧΙ στην πορεία που ακολουθεί στα χρόνια μιας βαθιάς και πολύπλευρης κρίσης.

Η Ευρώπη που θέλουμε μπορεί να γίνει πραγματικότητα από πολιτικές δυνάμεις που πιστεύουν βαθιά στην ενότητα των λαών της Ηπείρου μας, στη δημοκρατία, στην αλληλεγγύη και έχουν φαντασία και αίσθηση του μέλλοντος.

Η Ευρώπη που θέλουμε πρέπει να διασφαλίζει την ανάπτυξη και τη γεωγραφική και κοινωνική συνοχή για όλους. Σε αυτήν την Ευρώπη πρέπει η Δημοκρατία και οι θεσμοί της να ελέγχουν την οικονομία και όχι η οικονομία να διαφεντεύει την πολιτική.

Η Ευρώπη που θέλουμε πρέπει να πορευτεί με υπέρβαση των εθνικών συνειδήσεων αλλά όχι με κατάργηση τους. Αυτή η Ευρώπη δε θα υποκαταστήσει αλλά θα ενώνει πατρίδες και λαούς για την αντιμετώπιση των μεγάλων προκλήσεων ενός νέου ανοικτού κόσμου. Αυτή η Ευρώπη δε θα επιβάλλει αλλά θα συνθέτει τις απόψεις όσων την συναποτελούν.

Για αυτήν την Ευρώπη και για όλα τα μεγάλα θέματα για τα οποία το νέο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο θα κληθεί  να πάρει αποφάσεις παρουσιάζουμε τις θέσεις μας, τις θέτουμε στην κρίση των Ελλήνων και καλούμε να κάνουν το ίδιο όσοι διεκδικούν την ψήφο των συμπολιτών μας στις ευρωεκλογές.

Απορρίπτουμε την πολιτικά στρεβλή άποψη ότι οι ευρωεκλογές είναι απλώς πρόκριμα για τις εθνικές εκλογές. Αυτή είναι μια άποψη ενάντια στην Ευρώπη και στην ολοκλήρωσή της. Είναι άποψη όσων επενδύουν στην πόλωση και στο διχασμό στη χώρα μας. Και είναι ακόμη άποψη όσων αγνοούν επικίνδυνα ή προσπερνούν επιπόλαια τη σημασία που έχουν οι αποφάσεις που λαμβάνονται στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο για τη ζωή του κάθε Έλληνα, για την πορεία του τόπου και του λαού μας, για την πορεία της Ευρωπαϊκής Ένωσης και της χώρας μας μέσα σε αυτήν.

Στις 26 Μαΐου ψηφίζουμε για την Ελλάδα που αξίζουμε, στην Ευρώπη που θέλουμε.

 

Σάββας Τσιτουρίδης

Με ευθύνη απέναντι στους Έλληνες που αναζητούν ελπίδα και σχέδιο για το αύριο, ερχόμαστε στο κέντρο της πολιτικής ζωής έχοντας βαθειά πίστη σε μια Νέα Πολιτεία Κοινωνικής Δημοκρατίας, που θα εγγυάται και θα κατοχυρώνει την ασφάλεια και την ευημερία όλων των Ελλήνων μέσα σε μια δημοκρατική και πιο δίκαιη Ευρώπη και σ’έναν ανοιχτό κόσμο προκλήσεων και ευκαιριών.

Αυτήν την Ευρώπη και τη διασφάλιση των συμφερόντων της χώρας μας και του λαού μας μέσα σε αυτήν θέλουμε να υπηρετήσουμε με την παρουσία μας στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο, ενός θεσμού που δίνει καθημερινά ζωή στην δημοκρατία μας. Γιατί πιστεύουμε πως η εκλογή των αντιπροσώπων των λαών μας και η αίσθηση του πολιτικού ελέγχου είναι ένας πολύ σημαντικός παράγοντας για την λειτουργία της δημοκρατίας. Πολύ περισσότερο αν αυτός ο έλεγχος αφορά εγχειρήματα του μεγέθους της Ευρωπαϊκής Ένωσης.

Μετέχουμε ενεργά στις διαδικασίες της ευρωπαϊκής ολοκλήρωσης γιατί:

Πιστεύουμε ότι οι αρχές μας, οι αξίες μας και οι εθνικοί μας στόχοι διασφαλίζονται

αποτελεσματικότερα σ’έναν ανοιχτό κόσμο και μέσα από μια άλλη Ευρώπη, που θα πορευτεί

σοφότερη από τα λάθη και τις αδυναμίες της και θα ξανασυναντήσει τους ιδρυτικούς στόχους της ένωσής της, χωρίς να υποθηκεύει την πορεία και το μέλλον της αφυδατωμένη από το ιστορικό και αξιακό φορτίο της.

Πιστεύουμε σε μια Ευρώπη ασφάλειας, δημοκρατίας και αλληλεγγύης, με θεσμούς που θα διασφαλίζουν τη σύνθεση των απόψεων και συμφερόντων στη βάση του αμοιβαίου σεβασμού ισότιμων εταίρων και θα αποτρέπουν την επιβολή της άποψης ενός κλειστού ευρωιερατείου, που  θα εξυπηρετούσε τα συμφέροντα των ισχυρών έναντι των συμφερόντων των ασθενέστερων.

Πιστεύουμε σε μια Ευρώπη, που μετέχοντας ενεργά και πρωταγωνιστικά στις παγκόσμιες γεωπολιτικές και οικονομικές διεργασίες, θα προάγει αποτελεσματικά πολιτικές με επίκεντρο την ασφάλεια και την ευημερία όλων των πολιτών της, μακριά από την επικράτηση εθνικιστικών απόψεων ή οικονομικών συμφερόντων μιας παγκόσμιας χρηματοπιστωτικής ολιγαρχίας. Η επικράτηση τέτοιων απόψεων και συμφερόντων διευρύνει το χάσμα ανάμεσα στις οικονομικές και κοινωνικές ελίτ και την μεσαία τάξη και τους αδύναμους στα Κράτη-Μέλη, φέρνοντας τον άνεμο στα πανιά των άκρων, του λαϊκισμού, του ρατσισμού και του ευρωσκεπτικισμού.

Πιστεύουμε σε μια άλλη Ευρώπη, που θα πορεύεται με υπέρβαση των εθνικών συνειδήσεων και όχι με κατάργησή τους. Που δεν θα καταργεί αλλά θα ενώνει πατρίδες.

Πιστεύουμε εν κατακλείδι στην ενότητα των λαών της Ευρώπης και στις τεράστιες

δυνατότητες αντιμετώπισης εσωτερικών και εξωτερικών προκλήσεων και απειλών, ανανέωσης,

εκσυγχρονισμού και ευημερίας που περικλείει αυτή η ενότητα. Και πιστεύουμε πως αυτή η ενότητα μπορεί να διασφαλίσει για τους λαούς μας μια δίκαιη και ορθολογική κατανομή των πλεονεκτημάτων και των μειονεκτημάτων της παγκοσμιοποίησης.

Με αυτήν την πίστη στις ευρωεκλογές που έρχονται θα είμαστε παρόντες με τις ιδέες, θέσεις, απόψεις και προτάσεις μας και με συμμετοχή σ’ένα ψηφοδέλτιο εκλογικής συμμαχίας με δυνάμεις που απορρίπτουν πριν απ’όλα κατηγορηματικά την ιδιοτελή και πολιτικά στρεβλή άποψη ότι οι ευρωεκλογές είναι απλώς πρόκριμα για τις εθνικές εκλογές. Οι ευρωεκλογές έχουν τη δική τους

ιδιαίτερη πολιτική σημασία για την πορεία της χώρας μας και την ευημερία και ασφάλεια του λαού μας. Θα συμμετέχουμε σε ένα ψηφοδέλτιο συνεργασίας που θα ενώνει δυνάμεις που θέλουν ριζοσπαστικές αλλαγές στην Ευρώπη και ριζοσπαστικές αλλαγές στις σχέσεις της χώρας μας με τους ευρωπαίους εταίρους μας. Με δυνάμεις που θέλουν να στείλουν ένα φιλοευρωπαϊκό μήνυμα ελπίδας, ειδικά τώρα που μικρές πολιτικά ηγεσίες ευθύνονται που ο όρος “Ευρώπη” έχει γίνει συνώνυμο της απελπισίας, φορτώνοντας τους Έλληνες με αβάσταχτες απαιτήσεις.

Στην πορεία μας αξιοποιούμε σε εθνικό και ευρωπαϊκό επίπεδο τις εμπειρίες, θετικές και αρνητικές, από τα μοντέλα της συντήρησης, του νεοφιλελευθερισμού και του σοσιαλισμού, που δεν ανταποκρίνονται πλέον στις απαιτήσεις των καιρών, και με δύναμη, πίστη και φλόγα χαράσσουμε το δικό μας δρόμο του ακηδεμόνευτου ριζοσπαστισμού με ιστορικές και ιδεολογικές αφετηρίες, που μπορεί να υπηρετήσει αποτελεσματικά την επίτευξη των στόχων μας.

Για τη μάχη και τις προκλήσεις που έχουμε μπροστά μας:

Απευθυνόμαστε στις δυνάμεις που πιστεύουν στις οικουμενικές αξίες του ανθρωπισμού, της ισότητας, της αλληλεγγύης και της αξιοπρέπειας του πολίτη και στην προστασία των δικαιωμάτων του, όπως αυτά αναφέρονται στον Χάρτη των Θεμελιωδών Δικαιωμάτων της Ευρωπαϊκής Ένωσης.

Απευθυνόμαστε στις δυνάμεις που θέλουν να ανατρέψουν την ακαμψία, τη συντήρηση και τις παθογένειες του σήμερα στην Ελλάδα και στην υπόλοιπη Ευρώπη, με ενίσχυση της οικονομικής, κοινωνικής και γεωγραφικής συνοχής ανάμεσα σε εταίρους.

Απευθυνόμαστε στις δυνάμεις που θέλουν να αντισταθούν σε όσους ζημιώνουν τη χώρα μας και την υπόλοιπη Ευρώπη με τον λαϊκισμό, τις ακραίες και εθνικιστικές φωνές τους ή με την

ιδιοτέλειά τους για την επικράτηση των εθνικών και οικονομικών συμφερόντων τους έναντι του κοινού συμφέροντος των λαών μας.

Απευθυνόμαστε στις δυνάμεις που πιστεύουν πως οι έννοιες του πολιτικού φιλελευθερισμού και του ουμανισμού, που είναι οι βάσεις του ευρωπαϊκού οικοδομήματος, είναι ασύμβατες με την φτώχεια και τον κοινωνικό αποκλεισμό.

Απευθυνόμαστε στις δυνάμεις που θέλουν να αισθάνονται υπερηφάνεια για την Ελλάδα και την Ενωμένη Ευρώπη, έχουν φαντασία, διάθεση συμμετοχής και αίσθηση του μέλλοντος μέσα

σ’έναν ανοιχτό κόσμο ειρήνης, ασφάλειας και ευημερίας για όλους.

Απευθυνόμαστε στις δυνάμεις που λένε ένα μεγάλο ΝΑΙ και ένα μεγάλο ΟΧΙ. ΝΑΙ στην Ευρώπη, αλλά ΟΧΙ όπως είναι σήμερα. Αυτή η “άλλη Ευρώπη” μπορεί να γίνει πραγματικότητα μόνο από ικανές και καλά προετοιμασμένες πολιτικές δυνάμεις, που πιστεύουν βαθιά στην ενότητα των λαών της ηπείρου μας.

Οι καιροί που έρχονται είναι απόλυτα καθοριστικοί για τη διαμόρφωση μιας ολοκληρωμένης ευρωπαϊκής ατζέντας, αφού για κορυφαία θέματα που αφορούν στο μέλλον της Ευρωπαϊκής Ένωσης εκκρεμούν αποφάσεις που θα κληθεί να πάρει το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο αμέσως μετά τις ευρωεκλογές. Και επισημαίνουμε πως οι αποφάσεις αυτές δεν αφορούν γενικά και αφηρημένα την Ευρώπη. Αφορούν την ζωή, την ασφάλεια και την ευημερία όλων μας. Για όλα αυτά τα θέματα παρουσιάζουμε τις δικές μας θέσεις και δεσμεύσεις, επισημαίνοντας πως το ίδιο θα πρέπει να πράξουν οι πολιτικές δυνάμεις και τα κόμματα που θα ζητήσουν την ψήφο των Ελλήνων στις ευρωεκλογές, παραμερίζοντας πόλωση, φωνασκίες και διχαστικές πρακτικές που αναδεικνύουν την έλλειψη θέσεων για τα θέματα της Ευρωπαϊκής Ένωσης.

Πέρα από τον σημαντικό ρόλο του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου η διαμόρφωση και η υλοποίηση αυτής της ατζέντας απαιτεί τη συνεργασία πολλών μερών. Των εθνικών κυβερνήσεων, των εθνικών κοινοβουλίων, των μη κυβερνητικών οργανώσεων, των κοινωνικών εταίρων, των πανεπιστημίων, των πολιτών ως φυσικών προσώπων. Εμείς δεσμευόμαστε να είμαστε δυναμικά και αποτελεσματικά παρόντες σε όλα τα δυνατά επίπεδα για την προώθηση των αρχών μας.

Η αρίθμηση των θεμάτων της ευρωπαϊκής ατζέντας δεν έχει να κάνει με την ιεράρχηση της σπουδαιότητάς τους. Το κάθε θέμα από μόνο του αποτελεί μια μεγάλη πρόκληση για την επίτευξη σημαντικών στόχων για την ασφάλεια και ευημερία των Ελλήνων και των άλλων ευρωπαίων πολιτών.

Πέρα από κάθε αρίθμηση αφήσαμε τελευταίο, αλλά όχι έσχατο, το σημαντικό θέμα της παιδείας. Το κεφάλαιο αυτό αποτελεί κατά τη δική μας αντίληψη τη βάση του ευρωπαϊκού οικοδομήματος. Γιατί είναι η παιδεία πρωτίστως που δημιουργεί την “αίσθηση του κοινού” και της ταυτότητας του ευρωπαίου πολίτη, ανεξαρτήτως της χώρας που αυτός κατοικεί.

ΘΕΜΑΤΑ ΕΥΡΩΠΑΪΚΗΣ ΑΤΖΕΝΤΑΣ

Οι θέσεις και οι προτάσεις μας

  1. ΔΗΜΟΣΙΟΝΟΜΙΚΟ ΠΛΑΙΣΙΟ ΕΥΡΩΠΑΙΚΗΣ ΕΝΩΣΗΣ για την ΠΕΡΙΟΔΟ 2021-2027

 

            Το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο, αμέσως μετά τις ευρωεκλογές θα κληθεί να αποφασίσει για το δημοσιονομικό πλαίσιο (προϋπολογισμό) της επταετίας 2021-2027. Η πρόταση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής είναι για ένα πλαίσιο της τάξεως των 1.135 δις ευρώ, ή 1,11% του ΑΕΠ των 27 Κρατών-Μελών, με μείωση των πόρων για την Κοινή Αγροτική Πολιτική και της Πολιτικής Συνοχής της τάξεως του 15% περίπου σε σχέση με τις πιστώσεις του παρόντος δημοσιονομικού πλαισίου. Είμαστε απόλυτα αντίθετοι με την πρόταση αυτή, που εκφράζει τις θέσεις του πλεονασματικού βορρά έναντι κυρίως των θέσεων του ελλειμματικού νότου και της ευρωπαϊκής περιφέρειας, τόσο ως προς το συνολικό ύψος των δαπανών όσο και ως προς την κατανομή τους.

Συμφωνούμε ότι πρέπει η Ευρωπαϊκή Ένωση να χρηματοδοτήσει πολιτικές που θα αντιμετωπίσουν τις νέες προκλήσεις των καιρών μας. Αυτό όμως δεν μπορεί να γίνει εις βάρος των δύο κατ’εξοχήν πολιτικών που θεσπίσθηκαν για την ενίσχυση της βιώσιμης ανάπτυξης και της οικονομικής, κοινωνικής και γεωγραφικής συνοχής ανάμεσα στα Κράτη-Μέλη.

Θα ενώσουμε τις δυνάμεις μας με όλες τις δυνάμεις της Ευρωπαϊκής Ένωσης που πιστεύουν ότι η χρηματοδότηση των νέων πολιτικών πρέπει να γίνει με την θέσπιση νέων πόρων, που δε θα επιβαρύνει τους πολίτες, αλλά αυτούς που λόγω της δύναμής τους αξιοποιούν καλύτερα από άλλους τις συνθήκες που διαμορφώνουν η ανοιχτή αγορά και η παγκοσμιοποιημένη οικονομία. Η αγροτική και περιφερειακή πολιτική πρέπει να ενισχυθεί και οι νέες πολιτικές πρέπει να χρηματοδοτηθούν με τη θέσπιση φόρου στα χρηματοπιστωτικά ιδρύματα επί των συναλλαγών και στις εταιρίες του Διαδικτύου. Εις ότι αφορά ακόμη την ουσιαστική κατανομή των ευρωπαϊκών πόρων ανάμεσα στα Κράτη-Μέλη, αυτή πρέπει να γίνει με βάση το ΑΕΠ τους της μετά την κρίση εποχής. Αν η κατανομή συνεχίζει να γίνεται στη βάση του ΑΕΠ προηγούμενων δημοσιονομικών περιόδων, τότε η Ελλάδα θα συνεχίσει να χάνει πόρους από τα ευρωπαϊκά ταμεία. Και είμαστε αναγκασμένοι να επισημάνουμε πως για όλα αυτά τα θέματα η μεν κυβέρνηση στη χώρα μας άργησε πολύ να αντιδράσει – και το κάνει κατά τρόπο αναποτελεσματικό – η δε αξιωματική αντιπολίτευση δεν αντιδρά, συρόμενη πίσω από τις θέσεις του Ευρωπαϊκού Λαϊκού κόμματος και της γερμανικής ηγεσίας του.

 

  1. Η ΕΥΡΩΠΗ ΩΣ ΙΣΧΥΡΗ ΠΑΓΚΟΣΜΙΑ ΔΥΝΑΜΗ – ΚΟΙΝΗ ΕΞΩΤΕΡΙΚΗ ΠΟΛΙΤΙΚΗ/ΑΜΥΝΑ/ΑΣΦΑΛΕΙΑ

 

               Σε έναν κόσμο που έχει αφήσει για τα καλά πίσω του τον διπολισμό του ψυχρού πολέμου και τη μετέπειτα μονοκρατορία των ΗΠΑ, η Ευρώπη οφείλει να βρει τον τρόπο με τον οποίο θα συνεχίσει να επηρεάζει ορθολογικά τις παγκόσμιες εξελίξεις. Επισημαίνεται ότι η πολιτική της ισχύος δεν ήταν ποτέ χαρακτηριστικό γνώρισμα της Ευρωπαϊκής Ένωσης στις σχέσεις της με τις τρίτες χώρες. Η Ευρώπη διατηρεί τη θέση της ως παγκόσμια δύναμη περισσότερο χάριν της ιστορίας και της κουλτούρας της, του πολιτισμού, της δημοκρατίας και της προάσπισης των ανθρωπίνων δικαιωμάτων, παρά λόγω της στρατιωτικής ή οικονομικής ισχύος της. Στον πολυπολικό κόσμο του σήμερα όμως είναι το λιγότερο αφελές η Ευρώπη να βασίζεται πρωταρχικά σε τρίτους για την άμυνα και ασφάλειά της, ειδικά τώρα που η διοίκηση Τραμπ αντιμετωπίζει περίπου εχθρικά την Ένωσή μας.

Πρωτοβουλίες όπως η δημιουργία της Μόνιμης Διαρθρωμένης Στρατιωτικής Συνεργασίας (PESCO) καθώς και οι συζητήσεις για ακόμα πιο ουσιαστική συνεργασία στα θέματα άμυνας και ασφάλειας, προερχόμενες κυρίως από τον κινητήριο μοχλό του ευρωπαϊκού οικοδομήματος, το γαλλογερμανικό άξονα, είναι προς την σωστή κατεύθυνση. Η δημιουργία ενός ευρωπαϊκού στρατού μπορεί πράγματι να αποτελεί μακροπρόθεσμο στόχο, βρίσκεται ωστόσο ακόμα σε ιδιαίτερα πρώιμο στάδιο. Η εντατικοποίηση όμως της συνεργασίας των στρατών των κρατών μελών της Ευρωπαϊκής Ένωσης με τη χρήση κοινών οπλικών συστημάτων, με την δημιουργία ενός Ευρωπαϊκού Συμβουλίου Ασφαλείας, με εκ περιτροπής προεδρία και κατοχύρωση ισότιμης εκπροσώπησης των κρατών μελών, με τη δημιουργία ενός Ευρωπαϊκού Αμυντικού Ταμείου και με τη συμμετοχή των

ευρωπαϊκών στρατών σε επιχειρήσεις κοινού ενδιαφέροντος, είναι στρατηγικές αποφάσεις που μπορούν να ληφθούν χωρίς αναθεώρηση των Ευρωπαϊκών Συνθηκών. Για όλα αυτά η θέση μας είναι θετική, υπό μία όμως απαράβατη προϋπόθεση. Να δεσμευτούμε όλοι ότι τα εξωτερικά σύνορα των Κρατών-Μελών είναι εξωτερικά σύνορα της Ένωσης. Η απειλή σε μια χώρα θα είναι απειλή εναντίον όλων και κάθε επίθεση τρίτου κράτους σε Κράτος-Μέλος της Ένωσης είναι επίθεση σε όλη την Ένωση.

Ένα ευρωπαϊκό εγχείρημα στα θέματα αυτά δεν αναιρεί τη χρησιμότητα της Βορειοατλαντικής Συμμαχίας, αφού μπορεί να λειτουργεί παράλληλα και συμπληρωματικά με αυτήν. Εναρμονίζοντας οπλικά συστήματα, στρατιωτική διοίκηση και πρακτικές, η Ευρωπαϊκή Ένωση μπορεί να αποτελέσει έναν πολύ πιο αποτελεσματικό, αξιόπιστο και αξιόμαχο εταίρο για τις ΗΠΑ και τα υπόλοιπα μέλη του ΝΑΤΟ, ενισχύοντας ταυτόχρονα την ανεξαρτησία και την αυτοτέλειά της.

Σε μια εξαιρετικά σύνθετη εποχή, με παλαιές σταθερές να χάνονται και με ισχυρές παγκοσμίως δυνάμεις να αναθεωρούν δεδομένα και πολιτικές, οι ηγέτες της Ευρωπαϊκής Ένωσης έχουν να αντιμετωπίσουν μια μεγάλη πρόκληση. Είναι υποχρεωμένοι απέναντι στους λαούς τους και στην ιστορία να προασπίσouν με όλα τα μέσα που διαθέτουν τις αρχές και αξίες που μας καθιστούν ως σήμερα το πιο δημοκρατικό και ασφαλές μέρος στον πλανήτη, έχοντας συνείδηση ότι καμία κατάκτηση του παρελθόντος δεν μπορεί να θεωρείται πλέον δεδομένη.

Εις ότι αφορά στη διεύρυνση της Ευρωπαϊκής Ένωσης με νέα Κράτη, είμαστε θετικοί υπό μία αυτονόητη προϋπόθεση. Ότι τα Κράτη αυτά θα αποδέχονται πλήρως και ουσιαστικά τις αρχές, τις αξίες και το δίκαιο της Ένωσής μας.

  1. ΒΑΘΥΤΕΡΗ και ΔΙΚΑΙΟΤΕΡΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΗ και ΝΟΜΙΣΜΑΤΙΚΗ ΕΝΩΣΗ

 

            Τα τελευταία χρόνια έχουν αναδείξει μια πραγματικότητα. Ότι οι θεσμοί διακυβέρνησης της ΟΝΕ και του ευρώ παραμένουν ημιτελείς και δεν επαρκούν για την αντιμετώπιση των προκλήσεων των καιρών και για την πρόληψη και διαχείριση κρίσεων. Καθίσταται πλέον αναγκαίος ο ουσιαστικός και ορθολογικός συντονισμός της ευρωζώνης για αποφυγή, μεταξύ άλλων δυσλειτουργιών, τόσο των μεγάλων εξωτερικών ελλειμμάτων όσο και των υπέρμετρων πλεονασμάτων των Κρατών-Μελών της Ευρωζώνης. Όπως σημαντική πρόκληση αποτελεί και η ενίσχυση της δημοκρατικής νομιμοποίησης των θεσμών του ευρώ.

Θέση μας είναι η σύσταση Ευρωπαϊκού Νομισματικού Ταμείου, ενός πραγματικά ευρωπαϊκού εκτελεστικού οργάνου που θα συμμετέχει στον καθορισμό της οικονομικής πολιτικής των Κρατών της ευρωζώνης, διαθέτοντας την απαραίτητη τεχνογνωσία και που θα λογοδοτεί στο Κοινοβούλιο της Ευρωζώνης, το οποίο θα απαρτίζεται από μέλη του ευρωπαϊκού και των εθνικών κοινοβουλίων των κρατών της ευρωζώνης.

Προτείνουμε επίσης τη σύσταση Ειδικού Προϋπολογισμού της ευρωζώνης, στην παρούσα φάση εντός του προϋπολογισμού της Ευρωπαϊκής Ένωσης, για την ενίσχυση διαρθρωτικών μεταρρυθμίσεων σε χώρες της ευρωζώνης που είναι αναγκασμένες να διατηρούν υψηλό ποσοστό του ΑΕΠ τους για αμυντικές δαπάνες.

Πιστεύουμε πως αν η ευρωζώνη δεν πετύχει οικονομικά για όλους, πολιτικά δε θα είναι βιώσιμη για κανέναν.

  1. ΕΝΙΣΧΥΣΗ της ΑΠΑΣΧΟΛΗΣΗΣ, της ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ και των ΕΠΕΝΔΥΣΕΩΝ

 

Η Ευρωπαϊκή Ένωση ενθαρρύνει τη χρηματοδότηση επενδύσεων ιδιωτικού ή δημόσιου- ιδιωτικού τομέα μέσω ενός μεγάλου φάσματος χρηματοδοτικών προγραμμάτων και μέσων. Τα επενδυτικά σχέδια, τόσο σε εθνικό όσο και σε ενωσιακό πλαίσιο, πρέπει να έχουν ως γνώμονα την ουσιαστική συμβολή στην τόνωση της ανάπτυξης και της απασχόλησης και να δίνουν περισσότερες ευκαιρίες στις περιοχές αναπτυξιακής υστέρησης, στην προώθηση της καινοτομίας, στις Μικρομεσαίες επιχειρήσεις και στους νέους. Οι χρηματοδοτικές δυνατότητες της Ευρωπαϊκής Ένωσης για επενδύσεις πρέπει να ενισχυθούν και να γίνουν ευρύτερα γνωστές στους ευρωπαίους πολίτες και επιχειρήσεις. Πρέπει ακόμη ο έλεγχος της αποτελεσματικότητας των δημοσίων επενδύσεων και η συμβολή τους στην ανάπτυξη και στην απασχόληση να βρεθούν στο επίκεντρο της δραστηριότητας του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου, το οποίο πρέπει να παρακολουθεί θεσμικά και πολιτικά την υλοποίηση και τα αποτελέσματα ενός ολοκληρωμένου “Επενδυτικού Σχεδίου για την Ευρώπη”.

  1. ΕΥΡΩΠΑΪΚΟ ΚΟΙΝΩΝΙΚΟ ΜΟΝΤΕΛΟ

 

            Το όραμά μας για μια Ευρώπη κοινωνικής συνοχής δεν περιορίζεται σ’ένα μοντέλο που θα εξυπηρετεί απλά την παραδοσιακή αντίληψη του “κράτους φροντίδας” που μοιράζει βοηθήματα σε αδυνάτους. Θέλουμε ένα δυναμικό μοντέλο ενταγμένο στην κοινωνία και στην οικονομία. Για εμάς η κοινωνική πολιτική αποτελεί συστατικό στοιχείο της οικονομικής και παραγωγικής διαδικασίας, αφού ανάπτυξη και κοινωνική συνοχή δεν είναι ασύμβατες έννοιες. Το αντίθετο μάλιστα. Η ανάπτυξη πρέπει να διασφαλίζει πόρους για το κοινωνικό κράτος επενδύοντας στον άνθρωπο και στο κοινωνικό κεφάλαιο και αναπτύσσοντας πολιτικές για την καταπολέμηση της φτώχειας και του κοινωνικού αποκλεισμού. Οι αρχές αυτές αναδεικνύονται μέσα από το ενωσιακό πλαίσιο για μια Κοινωνική Ευρώπη, που παρουσιάσθηκε πρόσφατα από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή. Πρότασή μας είναι πως το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο πρέπει να θέσει στο κέντρο των προτεραιοτήτων του την υλοποίηση και εφαρμογή των δράσεων και πολιτικών που προτάθηκαν και κάθε χρόνο να συντάσσει έκθεση για την πορεία της Κοινωνικής Ευρώπης δίδοντας ειδικότερα έμφαση στην ενίσχυση της Ευρωπαϊκής νομοθεσίας για την προστασία των δικαιωμάτων των εργαζομένων, στην ενίσχυση των κοινωνικών δικαιωμάτων καθώς και των πολιτικών για την ασφάλεια και την υγεία των εργαζομένων.

Πιστεύουμε εν κατακλείδι πως η κοινή πορεία μας και η λειτουργία της δημοκρατίας στην Ένωσή μας έχει ως απαραίτητη προϋπόθεση μία κοινωνική δημοκρατία υψηλής ολοκλήρωσης στο σύνολο της επικράτειας της Ένωσης.

Επισημαίνουμε ακόμη την ανάγκη προβολής του κοινωνικού μοντέλου μας σε όλους τους  τρίτους οικονομικούς και εμπορικούς εταίρους της Ευρωπαϊκής Ένωσης τόσο για λόγους προώθησης των αρχών και αξιών μας όσο και για λόγους εφαρμογής πολιτικών κοινωνικού “αντιντάμπινγκ” για όσους παραβιάζουν βασικές αρχές του.

  1. ΕΝΙΣΧΥΣΗ ΕΠΟΠΤΕΙΑΣ του ΧΡΗΜΑΤΟΠΙΣΤΩΤΙΚΟΥ ΣΥΣΤΗΜΑΤΟΣ

 

            Το Ευρωπαϊκό Σύστημα Χρηματοπιστωτικής Εποπτείας (ESFS), που αποτελείται από ευρωπαϊκές και εθνικές αρχές, επιδιώκει τη χρηματοπιστωτική σταθερότητα υπό το φως των μακροοικονομικών εξελίξεων, την προαγωγή της εμπιστοσύνης και την προστασία των καταναλωτών. Αυτό το σύστημα εποπτείας διέρχεται μια περίοδο σημαντικών αλλαγών, τόσο λόγω της θέσπισης της Τραπεζικής Ένωσης όσο και λόγω του βραχνά του Brexit. Σ’αυτήν την εποχή, και με στόχο τη δημιουργία μιας Ενιαίας Χρηματοπιστωτικής Αγοράς, προτείνουμε ο ρόλος του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου να γίνει ουσιαστικότερος, για να υπάρξει δημοκρατική νομιμοποίηση σε θεσμούς, όργανα και λειτουργίες που καθορίζουν άμεσα τη ζωή των πολιτών και τη σταθερότητα της οικονομίας των κρατών. Επισημαίνεται ότι σε μεγάλο ποσοστό οι ευρωπαίοι πολίτες πιστεύουν ότι η επίβλεψη και η λογοδοσία τόσο της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας όσο και των άλλων ευρωπαϊκών και εθνικών οργάνων πρέπει να γίνει αποτελεσματικότερη και διαφανής. Με άλλα λόγια η θέση μας είναι ότι η εποπτεία του χρηματοπιστωτικού συστήματος δεν μπορεί να αποκλείεται από την πολιτική ατζέντα. Ζητούμε την επαναπολιτικοποίησή του, υπό την έννοια του δημοκρατικού ελέγχου. Αυτό κρίνεται αναγκαίο μεταξύ των άλλων και για τη διασφάλιση της σταθερότητας του συστήματος και για την ουσιαστική προστασία των συναλλασσόμενων με τα χρηματοπιστωτικά ιδρύματα. Δέσμευσή μας είναι, μέσα από το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο, να εργαστούμε ουσιαστικά και αποτελεσματικά προς την κατεύθυνση αυτή.

  1. ΦΟΡΟΛΟΓΙΚΗ ΣΥΝΕΡΓΑΣΙΑ

           

            Η φορολογική πολιτική στην Ευρωπαϊκή Ένωση έχει δύο συνιστώσες. Την άμεση φορολογία που εξακολουθεί να υπάγεται στην αποκλειστική αρμοδιότητα των Κρατών-Μελών και την έμμεση φορολογία, που άπτεται της ελεύθερης κυκλοφορίας εμπορευμάτων και της ελεύθερης παροχής υπηρεσιών στην ενιαία αγορά.

Στην άμεση φορολογία η Ευρωπαϊκή Ένωση έχει καθιερώσει ωστόσο ορισμένα εναρμονισμένα πρότυπα για τη φορολόγηση φυσικών και νομικών προσώπων και τα Κράτη-Μέλη έχουν θεσπίσει κοινά μέτρα για τη φοροαποφυγή, τη φοροδιαφυγή και τη διπλή φορολόγηση. Προτείνουμε τα μέτρα αυτά να ενισχυθούν.

Στην έμμεση φορολόγηση η Ευρωπαϊκή Ένωση συντονίζει και εναρμονίζει νομοθεσίες για τον ΦΠΑ και τους ειδικούς φόρους κατανάλωσης, μεριμνώντας για την προστασία του ανταγωνισμού στην εσωτερική αγορά. Ο συντονισμός αυτός πρέπει να ενισχυθεί. Και πιστεύουμε ακόμη ότι στο άμεσο μέλλον η Ευρωπαϊκή Ένωση πρέπει να πάρει πρωτοβουλίες για τη θέσπιση μέτρων στο πλαίσιο ενός Ενιαίου φορολογικού συστήματος που θα ανταποκρίνεται στην πραγματικότητα της παγκόσμιας και ψηφιακής οικονομίας του 21ου αιώνα και θα διασφαλίζει φορολογική δικαιοσύνη για τους πολίτες της σε όλα τα Κράτη-Μέλη.

  1. ΑΓΡΟΤΙΚΗ ΠΟΛΙΤΙΚΗ 2021-2027

 

            Η κοινή αγροτική πολιτική πρέπει να συνεχίσει να αποτελεί έναν βασικό πυλώνα για την επίτευξη οικονομικής, κοινωνικής και γεωγραφικής συνοχής στην Ευρωπαϊκή Ένωση, έχοντας ως στόχους την επάρκεια στην παραγωγή αγροτικών προϊόντων και τροφίμων υψηλής ποιότητας, την εξασφάλιση ικανοποιητικών συνθηκών ζωής στους κατοίκους της υπαίθρου, τη διασφάλιση λογικών τιμών για τους καταναλωτές, την προστασία του περιβάλλοντος και την αντιμετώπιση της κλιματικής αλλαγής. Πιστεύουμε ακόμη πως πρέπει οι εθνικές πολιτικές και η κοινή αγροτική πολιτική να πάρουν αποτελεσματικά μέτρα για την αντιμετώπιση πρακτικών των δικτύων διανομής και πώλησης που απολήγουν σε υψηλές τιμές στους καταναλωτές, με χαμηλές τιμές στους παραγωγούς. Μπορούμε και πρέπει να συμφωνήσουμε ως προς το τι είναι εύλογο κέρδος στα διάφορα στάδια που φέρνουν τα αγροτικά προϊόντα από το χωράφι στο ράφι και να διασφαλίσουμε ένα ορθολογικό άνοιγμα των τιμών από τον παραγωγό έως τον τελικό καταναλωτή.

Κατά την τρέχουσα περίοδο 2014-2020 η ΚΑΠ χρηματοδοτείται από το ενωσιακό δημοσιονομικό πλαίσιο με 382,8 δις ευρώ για άμεσες και έμμεσες ενισχύσεις. Η πρόσφατη πρόταση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για το δημοσιονομικό πλαίσιο της περιόδου 2021-2027 προβλέπει περικοπές στα κονδύλια για τη γεωργία, με μια δέσμευση για 324,2 δις ευρώ. Με άλλα λόγια σε πραγματικές τιμές η μείωση θα φθάσει κατ’ελάχιστον στο 15% για την προσεχή περίοδο σε σχέση με την τρέχουσα. Το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο θα κληθεί να αποφασίσει για το θέμα αυτό αμέσως μετά τις ευρωεκλογές. Είμαστε κατηγορηματικά αντίθετοι με κάθε μείωση δαπανών για την ΚΑΠ.

Όπως είμαστε και κατηγορηματικά αντίθετοι με κάθε πρόθεση έστω και για μερική επανεθνικοποίηση της κοινής αγροτικής πολιτικής.

            Γνωρίζοντας το συσχετισμό δυνάμεων στην Ευρωπαϊκή Ένωση, με πολλή και συντονισμένη δουλειά τόσο στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο όσο και σε άλλα fora, ο στόχος μας μπορεί να επιτευχθεί.

  1. ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ και ΚΛΙΜΑΤΙΚΗ ΑΛΛΑΓΗ

 

            Η κλιματική αλλαγή είναι μια υπαρκτή παγκόσμια απειλή. Ακραία φυσικά φαινόμενα και καταστροφές συγκλονίζουν πολλά σημεία του πλανήτη. Και τα δύσκολα είναι μπροστά. Όλοι πρέπει να προετοιμασθούμε για την αντιμετώπιση ενός προβλήματος που ξεπερνά τα εθνικά σύνορα. Πρέπει άμεσα να ληφθούν διεθνείς πρωτοβουλίες που θα παράξουν απτά αποτελέσματα. Στη μάχη αυτή η Ευρωπαϊκή Ένωση έχει ήδη αναλάβει και πρέπει να εντείνει τον πρωταγωνιστικό της ρόλο, ξεπερνώντας συμφέροντα και αντιλήψεις που θέλουν να μεταθέσουν τις δύσκολες αποφάσεις στο αύριο. Στον τομέα αυτό που η επιστήμη κάνει ξεκάθαρη διάγνωση του παρόντος και πρόβλεψη του μέλλοντος, αν δεν υλοποιηθούν οι γενναίες αποφάσεις που έχουν ληφθεί σε ευρωπαϊκό πλαίσιο και αν δεν ληφθούν ακόμα γενναιότερες στο μέλλον, τα 27 Κράτη-Μέλη θα στέκονται ανήμπορα μπροστά στις αμείλικτες εξελίξεις. Η Συμφωνία των Παρισίων του 2015 και ο οδικός της χάρτης που συμφωνήθηκε στην Πολωνία το Δεκέμβριο του 2018 καθώς και τα πιο πρόσφατα μέτρα της Ευρωπαϊκής Ένωσης για τις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας και την ενεργειακή απόδοση είναι προς τη σωστή κατεύθυνση και καταδεικνύουν ότι η Ευρώπη είναι έτοιμη για τη μετάβαση στην νέα ενεργειακή εποχή που ανατέλλει. Δεσμευόμαστε να υποστηρίξουμε τόσο τα παραπάνω μέτρα όσο και κάθε άλλη πρωτοβουλία σε ευρωπαϊκό και παγκόσμιο πλαίσιο για ακόμη πιο δραστικές πολιτικές.

 

  1. ΕΝΕΡΓΕΙΑ

 

            Θέλουμε μια Ευρωπαϊκή Ενεργειακή Ένωση που θα εξασφαλίζει ασφαλή, οικονομικά προσιτή και φιλοπεριβαλλοντική ενέργεια για τους πολίτες και τις επιχειρήσεις της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Θέλουμε μια Ευρωπαϊκή Ένωση που θα μιλά με μια φωνή σε παγκόσμια ενεργειακά ζητήματα. Και θέλουμε μια Ευρωπαϊκή Ένωση με ορθολογικούς στόχους για το 2050 στα θέματα της μείωσης των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου, της άντλησης ενέργειας από ανανεώσιμες πηγές ενέργειας και της ενεργειακής απόδοσης.

Για τα θέματα αυτά ο ρόλος του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου πρέπει να γίνει πολύ πιο ουσιαστικός και αποτελεσματικός απ’ότι είναι σήμερα, ώστε να ξεπερασθούν επιμέρους κρατικά και επιχειρηματικά συμφέροντα, που εμποδίζουν την επίτευξη των κοινών στόχων που πρέπει να έχει η Ένωσή μας.

  1. ΕΡΕΥΝΑ – ΚΑΙΝΟΤΟΜΙΑ

 

            Κρίνουμε αναγκαία τη δημιουργία ενός Ενιαίου Ευρωπαϊκού Χώρου Έρευνας και Τεχνολογίας για ορθολογική αξιοποίηση εθνικών και ενωσιακών πόρων, για αποτροπή του κατακερματισμού ερευνητικών προγραμμάτων και αγορών για ενίσχυση των δικτύων συνεργασίας ανάμεσα στη βασική έρευνα, στην εφαρμοσμένη έρευνα και στις επιχειρήσεις και για ενίσχυση της διεθνούς συνεργασίας σε κρίσιμους τομείς για την αντιμετώπιση των μεγάλων προκλήσεων της εποχής μας. Πιστεύουμε ακόμη ότι το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο πρέπει να ενθαρρύνει τα Κράτη-Μέλη της Ευρωπαϊκής Ένωσης να επενδύσουν το 3% του ΑΕΠ τους στην έρευνα και στην τεχνολογία (1% δημόσια χρηματοδότηση και 2% επενδύσεων ιδιωτικού δικαίου).

  1. ΨΗΦΙΑΚΗ ΕΝΙΑΙΑ ΑΓΟΡΑ

 

            Η ολοκλήρωση της Ενιαίας Ψηφιακής Αγοράς είναι αναγκαία για να μπορέσουν οι κοινωνίες μας να αξιοποιήσουν τις δυνατότητες της νέας ψηφιακής εποχής. Στόχος μας είναι μια πλήρως συνδεδεμένη Ευρώπη στην οποία όλοι οι πολίτες της θα έχουν πρόσβαση σε ψηφιακά δίκτυα υψηλής ποιότητας και ασφάλειας. Προτείνουμε τη σύσταση Ευρωπαϊκού Ταμείου Ψηφιακής Ανάπτυξης και Σύγκλισης για τη χρηματοδότηση, μεταξύ των άλλων, προγραμμάτων ψηφιακής καινοτομίας, που θα συμβάλουν ώστε η Ευρώπη να βρίσκεται στην κορυφή της τεχνολογικής εξέλιξης και να είναι πρωτοπόρος σε παγκόσμιο επίπεδο στα ψηφιακά θέματα κατά τα επόμενα χρόνια. Η Ενιαία Ψηφιακή Αγορά θα πρέπει να εγγυάται ότι ο κάθε πολίτης, η κάθε επιχείρηση και η κάθε κυβέρνηση στην Ευρωπαϊκή Ένωση να μπορεί να εμπιστευθεί τις διαδικτυακές υπηρεσίες και να επωφεληθεί από την ψηφιακή επανάσταση, που θα ενταθεί στους καιρούς που έρχονται.

  1. ΔΙΕΥΡΩΠΑΙΚΑ ΔΙΚΤΥΑ ΜΕΤΑΦΟΡΩΝ, ΕΝΕΡΓΕΙΑΣ, ΤΗΛΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΩΝ

 

            Η προώθηση της εκτέλεσης και ολοκλήρωσης των διευρωπαϊκών δικτύων στους τομείς των μεταφορών, της έρευνας και των τηλεπικοινωνιών καθυστερεί σημαντικά. Το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο πρέπει να απαιτήσει από τα Κράτη-Μέλη της Ευρωπαϊκής Ένωσης και από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή την επιτάχυνση της εκτέλεσης των δικτύων αυτών. Η ολοκλήρωση των δικτύων θα συμβάλλει αποφασιστικά στην ανάπτυξη της εσωτερικής αγοράς, στην ενίσχυση της οικονομικής, κοινωνικής και εδαφικής συνοχής καθώς και στη διευκόλυνση της επικοινωνίας και κυκλοφορίας ανάμεσα στα Κράτη-Μέλη της Ευρωπαϊκής Ένωσης και των γειτονικών χωρών.

 

  1. ΕΞΩΤΕΡΙΚΟ ΕΜΠΟΡΙΟ

Πιστεύουμε ότι στη σύγχρονη παγκόσμια οικονομία το εμπόριο αποτελεί ουσιαστικό παράγοντα για την ανάπτυξη, την απασχόληση και την ανταγωνιστικότητα. Στηρίζουμε μια Ευρωπαϊκή Ένωση που θα διατηρεί ένα ανοιχτό σύστημα εμπορικών συναλλαγών, βασισμένο σε κανόνες που θα τηρούνται από όλους. Κι όσο φαντάζει ατιθάσευτη η παγκοσμιοποίηση, όσο αυξάνεται ο κίνδυνος του προστατευτισμού και όσο εξασθενεί η προσήλωση μεγάλων εμπορικών εταίρων στη διακυβέρνηση του εμπορίου σε παγκόσμιο επίπεδο στη βάση κανόνων, τόσο η Ευρωπαϊκή Ένωση οφείλει να αναλάβει ηγετικό ρόλο. Η ανάγκη αυτή γίνεται επιτακτικότερη στις μέρες μας, όπου διαφαίνεται ότι οι ΗΠΑ με την Κίνα θα μπουν σε μια φάση σκληρών συγκρούσεων στον τομέα αυτό.

Η εμπορική πολιτική συμβάλλει στην ανάπτυξη με τη δημιουργία νέων θέσεων εργασίας και νέων εμπορικών και επενδυτικών ευκαιριών για τις ευρωπαϊκές επιχειρήσεις. Για τους ευρωπαίους πολίτες οι εμπορικές συμφωνίες μειώνουν τις τιμές των αγαθών, αυξάνουν τις διαθέσιμες επιλογές και διατηρούν ταυτόχρονα τα υψηλά πρότυπα της Ευρωπαϊκής Ένωσης σχετικά με την προστασία των καταναλωτών, τους περιβαλλοντικούς κανόνες και τα κοινωνικά δικαιώματα στις τρίτες χώρες. Με την εμπορική πολιτική η Ευρωπαϊκή Ένωση ενισχύει ακόμη την επιρροή της στον κόσμο, προβάλλει τις αξίες μας και προσελκύει επενδύσεις. Με άλλα λόγια οι εμπορικές συμφωνίες συμβάλλουν στην επίτευξη πολλών στόχων. Και σε μια εποχή σημαντικών μεταβολών και διαπραγματεύσεων με σημαντικούς εταίρους ο ρόλος του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου καθίσταται ακόμη πιο καθοριστικός για την επίτευξη των στόχων μας.

Επισημαίνουμε ακόμη ότι είμαστε θετικοί στην πρόταση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για τη δημιουργία ενός διαιτητικού δικαστηρίου που θα επιλύει τις επενδυτικές διαφορές που θα προκύπτουν από την εφαρμογή των εμπορικών συμφωνιών που συνάπτει η Ένωση με τρίτες χώρες. Οι επενδυτές θα προστατεύονται καλύτερα και η εθνική κυριαρχία των κρατών δεν θα πλήττεται από την αμφισβήτηση της νομιμοποίησης των ad hoc διαιτητικών δικαστηρίων που επιλύουν σήμερα τις εν λόγω διαφορές.

 

  1. ΜΕΤΑΝΑΣΤΕΥΤΙΚΟ / ΠΡΟΣΦΥΓΙΚΟ

Καμία χώρα της Ευρωπαϊκής Ένωσης δεν μπορεί να αντιμετωπίσει από μόνη της τις τεράστιες μεταναστευτικές και προσφυγικές πιέσεις. Η Ευρωπαϊκή Ένωση έχει προχωρήσει στη θέσπιση πολιτικών τόσο για τη διαχείριση της νόμιμης μετανάστευσης όσο και για την καταπολέμηση της παράτυπης μετανάστευσης. Σήμερα τα μεγάλα πολιτικά και κοινωνικά προβλήματα που δημιούργησε το μεταναστευτικό στα Κράτη-Μέλη επιβάλλουν να ξαναδούμε μια σειρά από πολιτικές στον τομέα αυτό, καθιστώντας τες αποτελεσματικότερες απ’αυτό που είναι σήμερα. Αναφερόμαστε στη διασφάλιση των εξωτερικών συνόρων της Ένωσης, στη διάσωση ζωών, στη συνεργασία με τρίτες χώρες προέλευσης μεταναστευτικών ρευμάτων, ώστε να γίνεται αποτελεσματικότερη η αντιμετώπιση των αιτιών εξόδου εκατομμυρίων ανθρώπων, στην επιστροφή των παράτυπων μεταναστών, στην ενίσχυση μέτρων για την εξάρθρωση δικτύων παράτυπης μετανάστευσης και παράνομης διακίνησης και εμπορίας ανθρώπων και στην ανάπτυξη μιας ισχυρότερης κοινής πολιτικής ασύλου. Και επειδή τα προβλήματα της μετανάστευσης και της προσφυγιάς είναι ευρωπαϊκά, η ευθύνη και το κόστος της εφαρμογής της πολιτικής μας πρέπει να επιμερίζεται αναλογικά στα Κράτη-Μέλη, με ιδιαίτερη μέριμνα σ’αυτά που δέχονται λόγω της γεωγραφικής θέσης τους ισχυρότερες πιέσεις.

Σε κάθε περίπτωση, βάση της ευρωπαϊκής πολιτικής στα θέματα της μετανάστευσης και του προσφυγικού πρέπει να παραμένει η αλληλεγγύη. Και εδώ ο ρόλος του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου, που είναι συννομοθέτης για τα θέματα και της παράτυπης και της νόμιμης μετανάστευσης, είναι σημαντικός για την εφαρμογή μιας ορθολογικής πολιτικής. Ειδικά τώρα που φυσούν άνεμοι εθνικολαϊκισμού σε πολλές ευρωπαϊκές χώρες, η ουμανιστική και φιλελεύθερη θέση για τα καίρια αυτά ζητήματα δεν πρέπει να οδηγεί στην επικράτηση λιγότερο φιλελεύθερων απόψεων και κυβερνήσεων στα Κράτη-Μέλη. Κι αυτό είναι μια μεγάλη πρόκληση για όσους πιστεύουμε ότι η Ευρώπη πρέπει να παραμείνει ένας χώρος ελευθερίας, ασφάλειας και δικαιοσύνης για όλους.

  1. ΕΝΙΣΧΥΣΗ ΤΗΣ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑΣ – ΠΡΟΣΤΑΣΙΑ ΘΕΜΕΛΙΩΔΩΝ ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΩΝ – ΔΙΚΑΙΟΣΥΝΗ

Η Χάρτα των θεμελιωδών δικαιωμάτων της Ευρωπαϊκής Ένωσης είναι ένα φιλελεύθερο πολιτικά κείμενο που καθιερώνει, αναδεικνύει και προστατεύει στη νομοθεσία της Ένωσης μια σειρά προσωπικών, αστικών, πολιτικών, οικονομικών και κοινωνικών δικαιωμάτων των πολιτών και μονίμων κατοίκων της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Η Χάρτα έχει την ίδια νομική ισχύ με τις Συνθήκες της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Η τήρηση των αρχών και των αξιών της Χάρτας, παρέχοντας διαφάνεια και σαφήνεια στα θεμελιώδη δικαιώματα και ελευθερίες, δημιουργεί νομική ασφάλεια και ενισχύει τη δημοκρατία στην Ευρώπη. Η επίβλεψη της προόδου που σημειώνεται στα Κράτη-Μέλη της Ευρωπαϊκής Ένωσης, όσον αφορά την εφαρμογή της χάρτας, πρέπει να έλθει στο κέντρο της δράσης του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου. Στο κέντρο ακόμη της δράσης του δημοκρατικά εκλεγμένου αυτού οργάνου πρέπει να έλθει η διεκδίκηση αλλαγών των πολιτικών της Ευρωπαϊκής Ένωσης που δίνουν “τροφή” στη γένεση μορφωμάτων εθνικισμού και λαϊκισμού. Αναφερόμαστε κυρίως σε οικονομικές πολιτικές ανώφελης και αδιέξοδης λιτότητας, οι οποίες διευρύνουν ραγδαίως τις κοινωνικές ανισότητες και πλήττουν ευθέως τον πυλώνα της κοινωνικής δικαιοσύνης, του κράτους δικαίου και, κατ’ επέκταση, την ίδια τη Δημοκρατία.

Για την προάσπιση αυτών των αρχών, σε καιρούς οργής των πολιτών για πολλά από τα τεκταινόμενα στην Ένωσή μας και στον πλανήτη, ο ρόλος του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου – ως πολιτικού οργάνου – δεν μπορεί να παραμένει στα στενά όρια των τυπικών αρμοδιοτήτων του. Μπορεί και πρέπει να πάει πέρα απ’αυτά, για να βρίσκεται σε εναρμόνιση με την βούληση της

μεγάλης πλειοψηφίας των λαών μας που θέλουν μια Ευρωπαϊκή Ένωση που θα λειτουργεί με διαφάνεια και δημοκρατία, θα παράγει και θα προστατεύει τους πολίτες της σ’έναν ανοιχτό κόσμο μεγάλων αλλαγών και προκλήσεων, ειδικότερα όταν ο χρηματοπιστωτικός και αντιπαραγωγικός καπιταλισμός προκαλεί επικίνδυνα επίπεδα ανισοτήτων ανάμεσα σε λαούς και ανθρώπους.

Σημαντικός, επίσης, πρέπει να γίνει ο ρόλος του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου για τον εκδημοκρατισμό στις πλατφόρμες κοινωνικής δικτύωσης και τον αποτελεσματικό έλεγχο των χρηστών και των περιστατικών, ώστε η ελευθερία της έκφρασης να συνδυάζεται με την αποφυγή διακίνησης ψευδών ειδήσεων.

17. ΠΑΙΔΕΙΑ

Στον εξαιρετικά σημαντικό αυτό τομέα για τη δημοκρατία, την οικονομία και την κοινωνική συνοχή, η Ευρωπαϊκή Ένωση δεν έχει ούτε αποκλειστική ούτε συντρέχουσα αρμοδιότητα. Ο τομέας της παιδείας παραμένει στην αρμοδιότητα των Κρατών-Μελών. Σύμφωνα με τις ιδρυτικές Συνθήκες η Ένωση μπορεί απλά να αναλαμβάνει δράσεις για να υποστηρίξει, να συντονίσει ή να συμπληρώνει τις εθνικές πολιτικές και δράσεις. Στο πλαίσιο αυτό σημαντική υπήρξε και παραμένει η εμβληματική δράση Erasmus της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για την εκπαίδευση, την κατάρτιση, τη νεολαία και τον αθλητισμό. Πιστεύουμε πως το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο στον τομέα της παιδείας έχει ένα σημαντικό ρόλο-πρόκληση. Πρέπει να αναλάβει πρωτοβουλίες σε πολιτικό επίπεδο για την προώθηση παιδείας υψηλού επιπέδου που θα στοχεύει, μεταξύ των άλλων, στην ανάπτυξη της ευρωπαϊκής διάστασης της παιδείας, ιδίως μέσω της κινητικότητας μαθητών, φοιτητών και εκπαιδευτικών, στη διάδοση των γλωσσών των Κρατών-Μελών καθώς και στη συνεργασία για την αντιμετώπιση κοινών προβλημάτων των εθνικών εκπαιδευτικών συστημάτων.

Στις μέρες μας είναι περισσότερο αναγκαία από ποτέ η διάχυση γνώσεων μέσω ποικίλων μαθημάτων για την Ευρωπαϊκή Ένωση, τις κοινές ευρωπαϊκές ρίζες, την ευρωπαϊκή ταυτότητα και κατ’επέκταση της ευρωπαϊκής συνείδησης, παράλληλά με την εθνική. Μιας ευρωπαϊκής συνείδησης η οποία πρέπει να βασίζεται στη γνώση του κοινού πολιτισμού, των κοινών αξιών και καταβολών, των κοινών δεσμών και των κοινών στόχων μέσα σ’έναν ανοιχτό πλανήτη πρωτόγνωρων αλλαγών. Το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο πρέπει ακόμα να αναλάβει πρωτοβουλίες για μια παιδεία που θα στοχεύει στην εξάλειψη του εθνοκεντρισμού και του ρατσισμού, στην κατανόηση της πολιτικής,

πολιτιστικής, οικονομικής, κοινωνικής και εθνικής ζωής των άλλων Κρατών-Μελών, στο σεβασμό της πολιτιστικής ετερότητας και στην αρμονική συμβίωση των νέων σ’ένα πολυπολιτισμικό περιβάλλον. Με άλλα λόγια πιστεύουμε πως το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο πρέπει να πρωταγωνιστήσει για μια παιδεία που θα αναπτύξει την ευρωπαϊκή πολυπολιτισμικότητα, την ευρωπαϊκή πολιτότητα και την ευρωπαϊκή ταυτότητα. Η ανάληψη τέτοιων πρωτοβουλιών θα ενίσχυε σημαντικά τη δημοκρατική νομιμοποίηση του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου. Και εμείς στρατευόμαστε στον αγώνα αυτόν.