Πολιτική Πρωτοβουλία – Η Ελλάδα Μπροστά

ΣΧΕΔΙΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΙΚΗΣ ΔΙΑΚΗΡΥΞΗΣ

 21 πολιτικές προτεραιότητες μας

  1. 19 πρώτες προτάσεις για τους ΘΕΣΜΟΥΣ, την ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ και την ενίσχυση της ΚΟΙΝΩΝΙΚΗΣ ΣΥΝΟΧΗΣ 
  1. Μια πρόταση για το ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ 
  1. Μια θέση για το ΔΗΜΟΓΡΑΦΙΚΟ

 

Σάββας Τσιτουρίδης

Πρώην Υπουργός

 

 

ΓΕΝΙΚΗ ΠΟΛΙΤΙΚΗ ΤΟΠΟΘΕΤΗΣΗ

Η προγραμματική μας διακήρυξη έχει ως βάση:

 

  1. Τον πολιτικό και πατριωτικό φιλελευθερισμό ως πολίτευμα που έχει στο κέντρο του τον άνθρωπο και τις οικουμενικές αξίες της ελευθερίας, της ισότητας, της αλληλεγγύης και της αξιοπρέπειας του πολίτη και την προστασία των θεμελιωδών δικαιωμάτων του.

 

  1. Την κοινωνική οικονομία της αγοράς με συστατικά στοιχεία την ελεύθερη οικονομία και τη ρυθμιστική κρατική παρέμβαση που θα εξισορροπεί τις κοινωνικές ανισότητες μέσω μιας ξεκάθαρης, προδιαγεγραμμένης και ουσιαστικής αναδιανομής πόρων που θα γίνεται με ουσιαστικά πολιτικά και κοινωνικά κριτήρια υπέρ των ασθενέστερων.

 

  1. Τη δύναμη και τις αξίες της ηθικής, φιλοσοφικής και πνευματικής κληρονομιάς του ελληνισμού και στη συμβολή τους στη διαμόρφωση του ευρωπαϊκού και διεθνούς γίγνεσθαι απορρίπτοντας τις ιδεοληψίες ή την άγνοια πουν απαξιώνει και ταυτίζει τη εθνική συνείδηση και τη αγάπη για την πατρίδα μας με εθνικισμό.

 

  1. Την πίστη μας πως η Ελλάδα και οι απανταχού Έλληνες με την ιστορία μας, την εθνική μας ταυτότητα, τη θρησκευτική κληρονομιά μας και τον πολιτισμό μας μπορούμε να διατηρήσουμε τον έλεγχο του πεπρωμένου μας σ’ έναν ανοιχτό κόσμο που αλλάζει με γρήγορους ρυθμούς.

 

 

Η Προγραμματική Διακήρυξή μας για την Ελλάδα που θέλουμε αναπτύσσεται στην φάση αυτή σε τρεις θεματικές ενότητες:

Της Λειτουργίας των Θεσμών, πτυχών της Οικονομίας που αφορούν κυρίως την ενίσχυση του εισοδήματος και της ενίσχυσης του κοινωνικού πυλώνα.

Θα ακολουθήσει η παρουσίαση εξειδικευμένων και κοστολογημένων προτάσεων για όλα τα σύγχρονα θέματα όπως η θέση της Ελλάδας στο σύγχρονο γεωπολιτικό περιβάλλον, η παιδεία, η δημόσια υγεία, η πρόνοια και η κοινωνική ασφάλιση, η ορθολογική απονομή της δικαιοσύνης, ο πολιτισμός, η αγροτική ανάπτυξη, η επίτευξη της ενεργειακής και διατροφικής ασφάλειας, ο τουρισμός, η ναυτιλία, η προστασία του περιβάλλοντος, η αντιμετώπιση της κλιματικής αλλαγής, το δημογραφικό και η προστασία της οικογένειας, η διατήρηση του πληθυσμού στην περιφέρεια και στις ακριτικές και νησιωτικές περιοχές της χώρας, η έρευνα, η καινοτομία, το μεταναστευτικό, η συμμετοχή στην ψηφιακή επανάσταση.

Τα σχέδια των προτάσεων μας για τους παραπάνω τομείς θα τεθούν σε δημόσια διαβούλευση και θα αποτελέσουν αντικείμενο της Προγραμματικής Συνδιάσκεψής μας.

  1. ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ ΤΩΝ ΘΕΣΜΩΝ ΚΑΙ ΕΝΙΣΧΥΣΗ ΤΗΣ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑΣ ΣΤΗΝ ΧΩΡΑ ΜΑΣ

 

 

Στην χώρα μας βασικοί πυλώνες της δημοκρατίας, όπως είναι η διάκριση των εξουσιών και ο έλεγχος και η διαφάνεια στην άσκηση της δημόσιας εξουσίας αδυνατίζουν. Η μεγάλη πλειοψηφία των Ελλήνων πιστεύει πως η δικαιοσύνη χειραγωγείται, το Σύνταγμα παραβιάζεται, η διαφθορά απλώνεται παντού, η πολυνομία, η κακονομία και η ανομία κυριαρχούν και η θέσπιση κανόνων παρακάμπτοντας όλο και περισσότερο τη Βουλή στη διαδικασία λήψης των αποφάσεων  εντείνεται. Κυβερνητικές ελίτ «κυβερνούν» μέσω τεχνοκρατικών διαδικασιών θέλοντας να αποφύγουν τη πλήρη διαφάνεια και τον πολιτικό και κοινοβουλευτικό έλεγχο. Την ίδια στιγμή προκαλεί το δημόσιο αίσθημα το καθεστώς ασυδοσίας στο διαδίκτυο και σε μέσα μαζικής επικοινωνίας. Η κατάσταση επιδεινώθηκε κατά την παρούσα διακυβέρνηση.  Προκλήσεις για το κράτος δικαίου αποτελούν το πρωθυπουργικό σύστημα εξουσίας και μια καρικατούρα «επιτελικού» κράτους, που αποτελείται από έναν διορισμένο βουλευτή, έναν εξωκοινοβουλευτικό και έναν πρωθυπουργικό ανιψιό. Με αυτές τις πρακτικές νοθεύεται η μορφή του πολιτεύματος της χώρας. Τα προβλήματα εντείνονται από την κυβερνητική διαχειριστική ανεπάρκεια, την ευνοιοκρατία, τον αυξανόμενο αυταρχισμό, την πρωθυπουργική οίηση και αμετροέπεια και τις σχέσεις αλληλοεξαρτήσεων και αλληλοεξυπηρετήσεων της κυβέρνησης με ισχυρούς οικονομικούς και μιντιακούς παράγοντες.

Επειδή η αξία ισχυρών και λειτουργικών θεσμών, πέραν της αυταξίας τους, ενισχύει τη δημοκρατία, έχει σημαντικό ρόλο στη λειτουργία της οικονομίας και στην ανάπτυξη και έχει αντανάκλαση στη διεθνή εικόνα της χώρας και στην ευημερία του κοινωνικού συνόλου, είναι επιτακτική η ανάγκη ενδυνάμωσης αυτών των θεσμών μέσα από διαδικασίες που υπερβαίνουν πολιτικές και εκλογικές «οχυρώσεις» και ορίζοντες εκλογικών σκοπιμοτήτων. Σε κάθε περίπτωση η ξεκάθαρη θέση μας είναι πως η δημοκρατία και οι αποφάσεις πρέπει να επιστρέψουν στον χώρο τους, δηλαδή στη δημοκρατικά εκλεγμένη νομοθετική εξουσία

Για τους παραπάνω λόγους προτείνουμε μια ευρεία «Διάσκεψη για το μέλλον της Δημοκρατίας στην Ελλάδα». Στη διάσκεψη αυτή θα μπορούσαν να μετέχουν, μεταξύ των άλλων, κόμματα, κοινωνικοί εταίροι, η ακαδημαϊκή κοινότητα, εκπρόσωποι παραγωγικών φορέων, οι διατελέσαντες και ευρισκόμενοι εν ζωή Πρωθυπουργοί, Πρόεδροι της Βουλής, Πρόεδροι των Ανωτάτων Δικαστηρίων και πολίτες που θα επιλέγονταν μέσα από διαδικασίες που θα καθορίζονταν γι’ αυτόν το σκοπό.

Η διάσκεψη αυτή μέσα σε μια τακτή προθεσμία θα κληθεί να καταρτίσει ένα Πολιτικό Σύμφωνο το οποίο θα μπορούσε να αξιοποιηθεί από τις πολιτικές δυνάμεις της χώρας.

 

Στην παραπάνω Διάσκεψη εμείς θα προτείναμε τα παρακάτω:

 

  1. ΕΚΤΕΛΕΣΤΙΚΗ ΕΞΟΥΣΙΑ

Κυβέρνηση με 12 υπουργεία. Το κάθε υπουργείο θα έχει έναν υφυπουργό και κατ’ εξαίρεση δύο. Σε κάθε περίπτωση το άθροισμα υπουργών και υφυπουργών δε θα ξεπερνά τον αριθμό των είκοσι.

Στο κάθε υπουργείο προβλέπεται μια θέση Γενικού Γραμματέα και κατ’ εξαίρεση δύο. Το άθροισμα των Γενικών Γραμματειών δε θα ξεπερνά τον αριθμό των είκοσι.

Δεν προβλέπεται η σύσταση θέσεων Αναπληρωτών Υπουργών και Ειδικών Γραμματειών. Στο πολιτικό Γραφείο του Πρωθυπουργού προβλέπεται η σύσταση είκοσι τεσσάρων θέσεων διοικητικών υπαλλήλων, ειδικών συμβούλων και συνεργατών. Στα πολιτικά γραφεία των υπουργών προβλέπεται η σύσταση δώδεκα διοικητικών υπαλλήλων, ειδικών συμβούλων και συνεργατών. Στα πολιτικά γραφεία των υφυπουργών ο αριθμός των παραπάνω θέσεων είναι οχτώ.

Στα πολιτικά των Γενικών Γραμματέων ο αριθμός των παραπάνω θέσεων ανέρχεται στους πέντε.

Η παραπάνω οργάνωση διασφαλίζει μια εξοικονόμηση 1800 θέσεων δημοσίου και ενός ποσού δημόσιας δαπάνης των 60 εκ. ευρώ ετησίως.

 

  1. ΝΟΜΟΘΕΤΙΚΗ ΕΞΟΥΣΙΑ

α. Συγκρότηση της Βουλής

Ο αριθμός των βουλευτών μειώνεται στους 215. Οι 200 έδρες θα κατανέμονται στην ελληνική επικράτεια με εκλογικό σύστημα απλής αναλογικής και πληθυσμιακά κριτήρια. Οι υπόλοιπες 15 έδρες θα κατανέμονται στους απόδημους Έλληνες. Έτσι η επόμενη συνταγματική αναθεώρηση πρέπει να προβλέπει την εκπροσώπηση των αποδήμων Ελλήνων στο εθνικό μας κοινοβούλιο. Θα ενισχυθεί η σχέση με την πατρίδα αν οι απόδημοι Έλληνες ψηφίζουν απόδημους Έλληνες, που θα τους εκπροσωπούν στην ελληνική βουλή. Άλλες χώρες με χαμηλότερα ποσοστά αποδήμων σε σχέση με τον πληθυσμό του κέντρου τους το έχουν ήδη προβλέψει. Αναφερόμαστε ενδεικτικά στην Ιταλία στην οποίαν μετά από συνταγματική αναθεώρηση του 2001 εκλέγονται 12 βουλευτές σε βουλή των 630 εδρών και στη Γαλλία όπου μετά από συνταγματική αναθεώρηση του 2008 εκλέγονται 11 βουλευτές σε βουλή των 577 εδρών καθώς και 12 γερουσιαστές. Για τη χώρα μας οι εκλογικές περιφέρειες, ο αριθμός των εκλεγομένων και ο τρόπος διεξαγωγής ψηφοφορίας, πρέπει να είναι αντικείμενο διαβούλευσης με όλους που θα πρέπει να έχουν άποψη για το θέμα αυτό. Η δική μας πρόταση είναι για εκλογικές περιφέρειες Ευρώπης (με 4 έδρες), Βορείου Αμερικής (με 4 έδρες), Νοτίου Αμερικής (με 1 έδρα), Ασίας (με 2 έδρες), Αφρικής (με 2 έδρες) και Ωκεανίας (με 2 έδρες). Ο αριθμός αυτών των εδρών να προστίθεται στον όποιον αριθμό – μειωμένων – εδρών προβλέψει η Συνταγματική Αναθεώρηση. Με τη δυνατότητα αυτή θα υπάρξει ουσιαστική κοινοβουλευτική εκπροσώπηση του απανταχού ελληνισμού, ο «ορίζοντας» του εθνικού κέντρου ανοίγει και οι απόδημοι Έλληνες «έρχονται» πιο κοντά στο εθνικό κέντρο. Κι αυτό θα είναι εξαιρετικά θετικό για όλους.

β. Σύσταση Συνέλευσης των Περιφερειών

Προτείνεται η σύσταση δεύτερου νομοθετικού σώματος με αριθμό 74 εδρών, όσες και οι περιφερειακές ενότητες της χώρας. Η κάθε περιφερειακή ενότητα δηλαδή θα εκλέγει έναν αντιπρόσωπο ανεξάρτητα από τον πληθυσμό της. Οι αντιπρόσωποι θα είναι εκπρόσωποι της περιφερειακής ενότητας και θα μετέχουν στο νομοθετικό έργο, όπως θα εξειδικευθεί σε όλους τους τομείς, πλην των θεμάτων εξωτερικής πολιτικής, άμυνας και ασφάλειας. Η κυβέρνηση θα υπόκειται στον έλεγχο και της Συνέλευσης των Περιφερειών, χωρίς όμως να απαιτείται η ψήφος εμπιστοσύνης αυτού του οργάνου στην Κυβέρνηση. Με τη σύσταση της Συνέλευσης ενισχύεται ο ρόλος της ελληνικής περιφέρειας στη διαδικασία λήψης των αποφάσεων σε μια πολιτεία που διακρίνεται μέχρι σήμερα για τον αθηνοκεντρισμό της.

 

Γ.    ΔΙΚΑΣΤΙΚΗ ΕΞΟΥΣΙΑ

Οι συνθήκες είναι ώριμες για μεγάλες τομές στο δικαστικό σύστημα που πρέπει να λειτουργεί ως θεσμός που στέκει δίπλα στον πολίτη και μεριμνά για την προστασία του. Με την εφαρμογή και της ψηφιακής τεχνολογίας, την ουσιαστική βελτίωση όλης της υλικοτεχνικής υποδομής, τη μείωση των υποθέσεων που απασχολούν σήμερα τα δικαστήρια  και τη δικαστική εκπαίδευση στόχος μας είναι με ορίζοντα το 2025 η οριστική και αμετάκλητη απονομή της δικαιοσύνης σε όλα τα δικαστήρια, διοικητικά, πολιτικά (αστικά) και ποινικά να μην ξεπερνά τα 4 έτη.

 

 

  1. ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

 

Η παγκόσμια οικονομία χαρακτηρίζεται από έντονη ρευστότητα και υψηλή αβεβαιότητα. Η τρέχουσα γεωπολιτική κρίση με την μορφή πολέμου στην ήπειρό μας δημιουργεί ένα σοκ στην οικονομία με ανόδους τιμών, πληθωρισμό και ελλείψεις βασικών αγαθών. Τα φαινόμενα αυτά εντείνουν τα προβλήματα που δημιούργησε η κυριαρχία του νεοφιλελευθερισμού σε μια παγκοσμιοποιημένη αγορά που όχι μόνο δεν παρήγαγε συνθήκες ευημερίας, αλλά οδήγησε σε διαδοχικές κρίσεις, που ανέδειξαν τις παθογένειες που παράγει, όπως είναι οι ανισότητες, η φτώχεια η ανασφάλεια. 

Μέσα σ’ αυτές τις συνθήκες εντείνεται η ανάγκη εύρεσης εναλλακτικών και βιώσιμων πολιτικών ως εργαλείων για ανάπτυξη και κοινωνική συνοχή.

Στην μεταβατική αυτήν περίοδο που σηματοδοτείται από τις προαναφερόμενες εστίες αβεβαιότητας στην παγκόσμια οικονομία και στην προσπάθεια ενεργειακής χειραφέτησης της Ευρώπης στο μεταβαλλόμενο τοπίο η ανάπτυξη και παρουσίαση ορθολογικών και αποτελεσματικών μέτρων οικονομικής πολιτικής απαιτεί ιδιαίτερη ευθύνη. Έτσι στην φάση αυτή επεξεργαζόμαστε ρεαλιστικά και κοστολογημένα μέτρα για μεταρρυθμίσεις που θα παρουσιάσουμε στο αμέσως προσεχές διάστημα.

Τα μέτρα που επεξεργαζόμαστε και θα παρουσιάσουμε στην προγραμματική Συνδιάσκεψή μας εδράζονται στην πίστη μας στην ελευθερία της οικονομικής δραστηριότητας, στην επιχειρηματικότητα, στην αξία, στο ταλέντο, στις ικανότητες και την αριστεία του κάθε ανθρώπου. Πιστεύουμε ότι ο νόμιμος και φυσικά ο φορολογημένος ορθολογικά πλουτισμός είναι όχι μόνο θεμιτός στόχος, αλλά και καλοδεχούμενη επιδίωξη και κοινωνική επιβράβευση εκείνου που τον επιτυγχάνει. Με μία όμως προειδοποίηση και ένα ξεκάθαρο μήνυμα προς πάσα κατεύθυνση. Τις όποιες δυνατότητες και πόρους έχει η χώρα, ειδικότερα σε συνθήκες πολύπλευρης κρίσης, δε θα τις νέμονται «ημέτεροι» μέσα από απευθείας αναθέσεις ή προκλητικές εξυπηρετήσεις. Το πάρτι 10 μεγάλων επιχειρηματικών ομίλων και οικογενειών, που επαίρονται μάλιστα ότι ανεβοκατεβάζουν κυβερνήσεις και υπουργούς, τελειώνει.

Παράλληλα με την ελευθερία της οικονομίας πιστεύουμε στο στρατηγικό και ρυθμιστικό ρόλο ενός επιτελικού και ορθολογικού κράτους με αναδιάρθρωση του παραγωγικού και αναπτυξιακού μοντέλου της χώρας στη βάση της αειφορίας, της βιώσιμης ανάπτυξης και της ενίσχυσης της κοινωνικής συνοχής. Με άλλα λόγια πιστεύουμε στις τρεις διαστάσεις της ανάπτυξης, στην οικονομική, στην κοινωνική και στην περιβαλλοντική.

Στην τρέχουσα παρουσίαση θα επικεντρωθούμε σε δύο κατηγορίες μέτρων που κρίνονται αναγκαία για την αντιμετώπιση τρεχόντων και συσσωρευμένων προβλημάτων. Στην προστασία της αγοραστικής δύναμης και στη βιώσιμη ρύθμιση του ιδιωτικού χρέους.

 

  1. Προστασία της αγοραστικής δύναμης με:

 

 

  1. Αύξηση του κατώτατου μισθού κατά 25%.

Το πρόσθετο δημοσιονομικό κόστος κυμαίνεται περίπου στα 65 εκ. ευρώ ετησίως.

 

  1. Σημαντική μείωση της φορολογίας των εισοδημάτων από μισθωτή εργασία και αντίστοιχη αύξηση της φορολογίας εισοδημάτων από μερίσματα καθαρών κερδών επιχειρήσεων που διανέμονται στους μετόχους. Η Ελλάδα έχει τον 2ο χαμηλότερο συντελεστή φορολογίας στον ΟΟΣΑ στα εισοδήματα από μερίσματα (5%) και τον 4ο χαμηλότερο στην φορολογία των κερδών συνολικώς. Αντιθέτως το εισόδημα από μισθωτή εργασία υπερφορολογείται σκανδαλωδώς, ενώ προστίθεται και το βάρος των εμμέσων φόρων και των ασφαλιστικών εισφορών. Είναι λοιπόν λογικό σε δύσκολους καιρούς που η ακρίβεια και ο πληθωρισμός διαβρώνουν τα εισοδήματα των εργαζομένων, να αυξηθεί η φορολογία των μερισμάτων και να μειωθεί η φορολογία εισοδημάτων από μισθωτή εργασία.

 

Αναλυτικές και κοστολογημένες προτάσεις για την φορολογία εισοδημάτων φυσικών προσώπων και εταιρειών θα παρουσιαστούν στην Προγραμματική μας Συνδιάσκεψη.

 

  • Πάγωμα στις τιμές ενεργειακών προϊόντων, ηλεκτρικής ενέργειας και των ειδών πρώτης ανάγκης με μειώσεις ΦΠΑ και του ειδικού φόρου κατανάλωσης.

 

  1. Το άνοιγμα της ψαλίδας των τιμών στα είδη της αγροδιατροφικής αλυσίδας από το χωράφι στο ράφι να μην ξεπερνά κατά κανόνα τη σχέση 1 προς 2 (1 η τιμή που απολαμβάνει ο παραγωγός, 2 η τιμή που καταβάλει ο καταναλωτής). Με άλλα λόγια η τιμή του παραγωγού να αντιπροσωπεύει το 50% της τελικής τιμής του καταναλωτή. Αυτή η σχέση μπορεί να διασφαλισθεί με μία σειρά μέτρων που θα αντιμετωπίσουν τις δυσλειτουργίες και την αθέμιτη κερδοσκοπία σε όλα τα στάδια της αγροδιατροφικής αλυσίδας.

 

 

 

  1. Βιώσιμη ρύθμιση ιδιωτικού χρέους

 

Το συνολικό πραγματικό ιδιωτικό χρέος των ελληνικών νοικοκυριών και των επιχειρήσεων προς τις τράπεζες, σε funds, στο δημόσιο και σε ασφαλιστικά ταμεία φθάνει σήμερα στα 450 δις ευρώ, ήτοι στο 250% του ΑΕΠ.

Συγκεκριμένα τα ποσά που απαιτούνται σήμερα από δανειολήπτες, εγγυητές δανείων και από πιστωτικές κάρτες ξεπερνούν τα 200 δις ευρώ. Οι πραγματικές οφειλές νοικοκυριών και επιχειρήσεων στο δημόσιο πλησιάζουν τα 200 δις ευρώ. Τέλος οι πραγματικές οφειλές προς ασφαλιστικά ταμεία ανέρχονται σε 40 δις ευρώ.

 

Ο παραπάνω αριθμοί καθιστούν την εξυπηρέτηση αυτού του χρέους προδήλως αδύνατη. Η πρότασή μας υιοθετεί σε πολύ μεγάλο βαθμό την πρόταση της Ομάδας Πολιτών «Υπέρβαση».

 

Συγκεκριμένα:

  1. Εις ό, τι αφορά τα χρέη προς το Δημόσιο και τα ασφαλιστικά ταμεία προτείνεται η οριζόντια διαγραφή του συνόλου των προστίμων και των προσαυξήσεων. Τα νέα μειωμένα ποσά ρυθμίζονται σε 24 έως 360 δόσεις.

 

  1. Εις ό, τι αφορά τη διευθέτηση μη εξυπηρετούμενων δανείων προς τράπεζες και funds προτείνεται όπως ο κάθε δανειολήπτης θα μπορεί να τακτοποιεί την οφειλή του στο 150% του τιμήματος που πλήρωσε ή θα πλήρωνε ένα fund αγοράζοντάς το από τη τράπεζα ή τη δευτερογενή αγορά.

 

Η πρόταση αυτή δεν αφορά δανειακές υποχρεώσεις πολιτικών κομμάτων.

 

Oι παραπάνω διευθετήσεις θα απαλλάξουν μεγάλο αριθμό Ελλήνων από τις καταστροφικές οικονομικές και κοινωνικές συνέπειες που προκύπτουν εξαιτίας των τραπεζικών αυθαιρεσιών. Θα καθιστούσε επίσης βιώσιμες τις ρυθμίσεις δανειοληπτών, συνοφειλετών, εγγυητών δανείων και πιστωτικών καρτών και την ίδια στιγμή θα διασφάλιζε ορθολογικές αποδόσεις σε τράπεζες και funds ενισχύοντας την κερδοφορία τους και τα ενεργητικά τους.

 

  • ΚΟΙΝΩΝΙΚΟ ΚΡΑΤΟΣ

 

Τα μέτρα που επεξεργαζόμαστε για την ενίσχυση του κοινωνικού κράτους και της κοινωνικής συνοχής έχουν ως στόχο μια κοινωνική δημοκρατία υψηλής ολοκλήρωσης στην οποία η κοινωνική ευημερία δε διασφαλίζεται ούτε με την απορρύθμιση των αγορών ούτε με τυφλές συγκρούσεις και την επιβολή ισχύος της μιας κοινωνικής ομάδας απέναντι στην άλλη, αλλά μέσα από γόνιμη αντιπαράθεση και σύνθεση απόψεων και συμφερόντων σε όλο το πλάτος του κοινωνικού γίγνεσθαι. Αφήνουμε πίσω αντιλήψεις που θέλουν είτε το κράτος μόνο του είτε ο διεθνοποιημένος ολοκληρωτισμός των αγορών μόνος του να μπορούν να ρυθμίζουν τη ζωή μας και να διασφαλίζουν την ευημερία των πολιτών. Όπου επικράτησε ή επικρατεί η μία ή η άλλη άποψη οι λαοί καταδυναστεύονται και εξαθλιώνονται. Αυτή η εμπειρία μας οδηγεί στην πίστη για έναν κόσμο στον οποίο είναι η Δημοκρατία που θα βάζει κανόνες στις αγορές και στην ισχύ του κράτους και όχι το αντίστροφο με στόχο τη δημιουργία πλούτου και τη δίκαιη κατανομή του σε όλους.

Και επειδή η «διανομή» πλούτου από την αγορά δημιουργεί κατά κανόνα ανισότητες υποστηρίζουμε μια ξεκάθαρη αναδιανομή πόρων προς τομείς και προς τα λιγότερο ισχυρά φυσικά και νομικά πρόσωπα μέσα από αποφάσεις και πολιτικές που θα έχουν «λογική», ρεαλισμό και μακροπρόθεσμη προοπτική, μακριά από προεκλογικούς αυτοσχεδιασμούς κυβερνώντων, επίδειξη και μικροπολιτικό συναγωνισμό «κοινωνικής ευαισθησίας» και λαϊκισμού. Αναφερόμαστε σε κοστολογημένη αναδιανομή δημοσίων πόρων όχι με τη λογική δημιουργίας εξαρτημένων ομάδων για εδραίωση πελατειακών σχέσεων, αλλά για τη δημιουργία ευκαιριών στους οικονομικά αδύναμους, για την αντιμετώπιση του δημογραφικού προβλήματος και για την ενίσχυση της κοινωνικής συνοχής μέσα από ενίσχυση πολιτικών για τη δημόσια υγεία, την δημόσια παιδεία, την πρόνοια και τη δημόσια κοινωνική ασφάλιση. Η Δημοκρατία είναι ασύμβατη με την φτώχεια, την πείνα και τους κοινωνικούς αποκλεισμούς. Σε κάθε περίπτωση η αναδιανομή θα είναι αποτέλεσμα ουσιαστικών κοινωνικών διαβουλεύσεων στις οποίες η κάθε πλευρά θα πρέπει να έχει άποψη σε τι βαθμό θα γίνεται, αλλά και ποιους θα επιβαρύνει. Και δε γίνεται να επιβαρύνει πλέον τις επόμενες γενεές. Αυτές είναι ήδη υπερβολικά χρεωμένες από τρέχουσες «κοινωνικές» και οικονομικές πολιτικές.

Στην παρούσα φάση παρουσιάζουμε τις πρώτες εφτά προτάσεις μας για την ενίσχυση της κοινωνικής συνοχής πρόσθετης δημοσιονομικής δαπάνης 9 δις ευρώ ετησίως σε σχέση με τις τρέχουσες δαπάνες για τα μέτρα 1 – 6 (αύξηση 50% της τρέχουσας δαπάνης) και εφάπαξ δαπάνης 10 δις ευρώ για το μέτρο 7 που θα καλυφθεί από ιδιωτικές χορηγίες και εισφορές.

 

  1. Η εθνική σύνταξη αυξάνει κατά 25%. Έτσι από 384 ευρώ το μήνα φθάνει τα 480 ευρώ. Το πρόσθετο δημοσιονομικό κόστος του μέτρου φθάνει τα 250 εκ. ευρώ ετησίως.

 

  1. Οι πιστώσεις του Οργανισμού Προνοιακών Επιδομάτων και Κοινωνικής Αλληλεγγύης για πολιτικές κοινωνικής αλληλεγγύης και καταπολέμησης της φτώχειας διπλασιάζονται φθάνοντας τα 7,5 δις ευρώ ετησίως από τα 3,77 δις ευρώ που είναι σήμερα. Έτσι διπλασιάζονται τα ποσά μεταξύ των άλλων, των οικογενειακών επιδομάτων, των επιδομάτων ΑΜΕΑ, των επιδομάτων γέννησης, των στεγαστικών επιδομάτων, του ελάχιστου εγγυημένου εισοδήματος, των σχολικών γευμάτων.

 

  1. Οι πιστώσεις για πολιτικές στήριξης της εργασίας και ενίσχυσης της απασχόλησης διπλασιάζονται. Έτσι από 2,20 δις ευρώ το 2022 θα φθάσουν τα 4,40 δις ευρώ.

Αυτό μεταξύ των άλλων επιτρέπει την αύξηση του επιδόματος ανεργίας κατά 25% (από 407,25 ευρώ το μήνα σήμερα φθάνει στα 508 ευρώ) και την ενίσχυση προγραμμάτων απασχόλησης.

 

  1. Οι πιστώσεις για πρόσβαση σε βρεφονηπιακούς και παιδικούς σταθμούς και για έργα και δράσεις κοινωνικής ένταξης τριπλασιάζονται φθάνοντας το 1,5 δις ευρώ ετησίως έναντι 480 εκ. ευρώ σήμερα. Η αύξηση αυτή αφορά μεταξύ των άλλων δημιουργία 150.000 θέσεων σε βρεφονηπιακούς σταθμούς, προώθηση αποϊδρυματοποίησης ευάλωτων εφήβων, την αμοιβή προσωπικών βοηθών ΑΜΕΑ.

 

  1. Νέες μειώσεις ασφαλιστικών εισφορών κατά 4%, πέραν των πρόσφατων μειώσεων του 3,9%. Η νέα μείωση επιμερίζεται κατά 2% στον εργαζόμενο και 2% στον εργοδότη.

Μειώνεται επίσης κατά 1% η εισφορά επικουρικής ασφάλισης ισόποσα για εργοδότη και εργαζόμενο. Το κόστος από τις μειώσεις αυτές ανέρχεται στο 1,75 δις ευρώ ετησίως και καλύπτεται από τον κρατικό προϋπολογισμό.

 

  1. Οι πιστώσεις για πολιτικές ενίσχυσης της ισότητας των φύλων υπερδεκαπλασιάζονται. Οι πιστώσεις αυτές για δράσεις στήριξης σε εργαζόμενες μητέρες, όπως οι νταντάδες της γειτονιάς και η δημιουργία χώρων φύλαξης παιδιών σε μεγάλες επιχειρήσεις από 14, 1 εκ. ευρώ το 2022 θα φθάνουν τα 150 εκ. ευρώ.

 

  1. Διατίθενται δωρεάν 100.000 κατοικίες σε τρίτεκνες και πολύτεκνες οικογένειες. Οι κατοικίες αυτές, 95 τ.μ, 100 τ.μ και 110 τ.μ δημιουργούνται είτε με αξιοποίηση αχρησιμοποίητων ακινήτων του δημοσίου είτε με νέα κατασκευές. Η δαπάνη για τις κατοικίες αυτές ανέρχεται σε 10 δις ευρώ και θα καλυφθεί από εισφορές και χορηγίες ιδρυμάτων, φυσικών και νομικών προσώπων. Η διάθεσή των κατοικιών αυτών γίνεται με κοινωνικά και εισοδηματικά κριτήρια.

ΣΥΝΟΨΗ ΠΡΟΤΑΣΕΩΝ

  1. ΘΕΣΜΟΙ

 

 

  1. Κυβέρνηση 12 Υπουργών

Δραστική μείωση αριθμού Υφυπουργών, Γενικών Γραμματέων.

Κατάργηση των θέσεων Αναπληρωτών Υπουργών και Ειδικών Γραμματέων

Δραστική μείωση προσωπικού και δαπανών στα πολιτικά Γραφεία Πρωθυπουργού, Υπουργών, Υφυπουργών και Γενικών Γραμματέων με εξορθολογισμό της λειτουργίας τους.

Εξοικονόμηση 1800 θέσεων δημοσίου και δημόσιας δαπάνης της τάξεως των 60 εκ. ευρώ ετησίως.

 

  1. Βουλή 215 εδρών

Αναβάθμιση του ρόλου του Κοινοβουλίου για μια πολιτική σκηνή πιο κοινοβουλευτική και ως εκ τούτου πιο δημοκρατική.

Οι απόδημοι Έλληνες εκλέγουν απόδημους Έλληνες.

Εκλογικό σύστημα η απλή αναλογική.

 

  1. Σύσταση Συνέλευσης Περιφερειών

Ενίσχυση του ρόλου της ελληνικής περιφέρειας στη διαδικασία λήψης των αποφάσεων με τη δημιουργία Δεύτερου Νομοθετικού Σώματος 74 εδρών (μία ανά Περιφερειακή Ενότητα).

 

  1. Με ορίζοντα το 2025 η οριστική και αμετάκλητη απονομή της δικαιοσύνης σε όλα τα δικαστήρια δε θα ξεπερνά τα 4 έτη.

 

  1. Ευρεία Διάσκεψη για «Το μέλλον της Δημοκρατίας στην Ελλάδα» με στόχο την κατάρτιση ενός σχετικού Πολιτικού Συμφώνου της ευρύτερης δυνατής αποδοχής και την αναγκαία εθνική συνεννόηση για μεγάλες και καθοριστικές μεταρρυθμίσεις που θα σηματοδοτήσουν την Ελληνική Δημοκρατία της τρίτης εκατονταετίας.

 

 

 

  1. ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ – ΕΝΙΣΧΥΣΗ ΑΓΟΡΑΣΤΙΚΗΣ ΔΥΝΑΜΗΣ

 

  1. Αύξηση κατώτατου μισθού κατά 25%.

 

  1. Σημαντική μείωση της φορολογίας των εισοδημάτων από μισθωτή εργασία και αντίστοιχη αύξηση της φορολογίας των εισοδημάτων από μερίσματα.

 

  1. Πάγωμα στις τιμές ενεργειακών προϊόντων, ηλεκτρικής ενέργειας και ειδών πρώτης ανάγκης.

 

  1. Το άνοιγμα της ψαλίδας των τιμών στα είδη της αγροδιατροφικής αλυσίδας από το χωράφι στο ράφι ακολουθεί τη σχέση 1 προς 2.

 

 

  1. Στα χρέη ιδιωτών και επιχειρήσεων προς το Δημόσιο και τα ασφαλιστικά ταμεία οριζόντια διαγραφή του συνόλου των προστίμων και των προσαυξήσεων. 24 έως 360 δόσεις για την αποπληρωμή των νέων μειωμένων ποσών.

 

  1. Στα χρέη ιδιωτών και επιχειρήσεων προς τράπεζες και funds, ταυτοποίηση της οφειλής στο 150% του τιμήματος που κατέβαλε ένα fund αγοράζοντας το χρέος από τη τράπεζα.

 

 

  • ΚΟΙΝΩΝΙΚΟΣ ΠΥΛΩΝΑΣ

 

Αύξηση κατά 9 δις ευρώ ετησίως της δημοσιονομικής δαπάνης για ενίσχυση της κοινωνικής συνοχής με τα μέτρα 11 – 17 (αύξηση κατά 50% της τρέχουσας δαπάνης).

Συγκεκριμένα:

  1. Αύξηση της εθνικής σύνταξης κατά 25% (από 384 σε 480 ευρώ το μήνα).

 

  1. Αύξηση του επιδόματος ανεργίας κατά 25% (από 407,25 σε 508 ευρώ).

 

  1. Μειώσεις των ασφαλιστικών εισφορών κατά 4% (2% για εργοδότη, 2% για εργαζόμενο) και μείωση της εισφοράς για επικουρική ασφάλιση κατά 1% ισόποσα για εργοδότη και εργαζόμενο.

 

  1. Διπλασιασμός των πιστώσεων για πολιτικές κοινωνικής αλληλεγγύης και καταπολέμησης της φτώχειας (από 3,77 δις ευρώ στα 7,5 δις ευρώ ετησίως).

 

  1. Διπλασιασμός των πιστώσεων για πολιτικές στήριξης της εργασίας και ενίσχυσης της απασχόλησης (από 2,20 δις ευρώ σε 4,40 δις ευρώ ετησίως).

 

  1. Τριπλασιασμός των πιστώσεων για βρεφονηπιακούς και παιδικούς σταθμούς (από 480 εκ. ευρώ σε 1,5 δις ευρώ ετησίως).

 

  1. Δεκαπλασιασμός των πιστώσεων για ενίσχυση της ισότητας των φύλων στην εργασία (από 14,1 εκ. ευρώ σε 150 εκ. ευρώ ετησίως).

 

  1. Δωρεάν διάθεση 100.000 κατοικιών σε τρίτεκνες και πολύτεκνες οικογένειες συνολικού κόστους 10 δις ευρώ που θα καλυφθεί από εισφορές ιδρυμάτων, φυσικών και νομικών προσώπων.

 

 

 

ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ

 

Αναδάσωση ορεινών όγκων Λεκανοπεδίου

100.000 στρέμματα πράσινου σε μια πενταετία

 

 

Οι ορεινοί όγκοι που περιβάλλουν το Λεκανοπέδιο της Αττικής μπορεί να αρχίσουν να πρασινίζουν σε όλο το μήκος τους μέσα σε μια πενταετία. Από το όρος Αιγάλεω, την Πάρνηθα, την Πεντέλη ως και τον Υμηττό ένα μεγάλο έργο αναδασώσεων εκατό και πλέον χιλιάδων στρεμμάτων, με δημόσια και ιδιωτική χρηματοδότηση, μπορεί να φέρει θεαματικά αποτελέσματα στο περιαστικό τοπίο της πρωτεύουσας, στο περιβάλλον και το κλίμα της, δημιουργώντας χιλιάδες θέσεις εργασίας. Η δράση αυτή ενός προϋπολογισμού περίπου εκατόν πενήντα (150 εκατ. ευρώ) μπορεί να φέρει σε στενή συνεργασία το Δημόσιο, την τοπική αυτοδιοίκηση, τον ιδιωτικό τομέα και τους απανταχού Έλληνες, που θα ήθελαν να «ευεργετήσουν» την χώρα τους αναλαμβάνοντας τη δάσωση και τη συντήρηση συγκεκριμένων εκτάσεων των ορεινών όγκων που περικλείουν την πρωτεύουσα, όπου ζει ο μισός περίπου πληθυσμός της χώρας. Επισημαίνω ότι στο πλαίσιο αντίστοιχης πρωτοβουλίας, το αισθητικό δάσος της Καισαριανής, που καλύπτει μια έκταση 4.460 στρεμμάτων στον Υμηττό, δημιουργήθηκε ξεκινώντας το 1945 με πρωτοβουλία της Φιλοδασικής Εταιρείας Αθηνών και έγινε αποκλειστικά με ιδιωτικούς πόρους.

Σήμερα ένα έργο δημιουργίας, ανάπτυξης, φροντίδας και προστασίας περιαστικών δασών στο Λεκανοπέδιο μπορεί να αξιοποιήσει για άρδευση ύδατα του Κέντρου Επεξεργασίας Λυμάτων (ΚΕΛ) της Ψυττάλειας, που φθάνουν από 700 χιλ. έως και 1 εκ. κυβικά μέτρα ημερησίως. Τα επεξεργασμένα ύδατα αυτού του κέντρου, με απομάκρυνση έως και 95% του ρυπαντικού φόρτου τους, αποστέλλονται σήμερα μέσω δύο υποθαλάσσιων αγωγών στο Σαρωνικό Κόλπο σε βάθος 63 μέτρων. Μέρος των υδάτων αυτών θα μπορούσαν να χρησιμοποιηθούν για εμπλουτισμό παλιών γεωτρήσεων, που δεν χρησιμοποιούνται πλέον, ώστε να εξισορροπηθεί η πίεση από πλευράς θάλασσας και να αντιμετωπισθεί η υφαλμύρωση. Αυτές οι γεωτρήσεις μπορούν να χρησιμοποιηθούν μετά από μερικά χρόνια, αφού το νερό θα έχει φιλτραρισθεί σε ποσοστό 100% κατά φυσικό τρόπο. Αντίστοιχα έργα μπορούν να υπάρξουν σε πολλά μέρη της χώρας για την άρδευση τόσο αγροτικών όσο και περιαστικών εκτάσεων και τη δημιουργία πράσινης υποδομής, αφού σε άλλη πόλη ή οικισμό της χώρας με πληθυσμό μεγαλύτερο των 2.000 κατοίκων πρέπει να ολοκληρώσουμε την εγκατάσταση και λειτουργία τέτοιων κέντρων.

 

 

 

ΔΗΜΟΓΡΑΦΙΚΟ

 

Η Ελλάδα είναι χώρα. Δεν είναι χώρος.

Η θέση που προτείνεται είναι κατά βάση αυτή που αναπτύσσει ο δημοσιογράφος Μανώλης Κοττάκης σε άρθρο του της 11ης Ιουνίου 2022 στην εφημερίδα ΕΣΤΙΑ.

Η θέση εδράζεται σε πρόσφατη έρευνα που πραγματοποίησε το Ινστιτούτο του Συνδέσμου Ελληνικών Βιομηχανιών για το δημογραφικό. Σύμφωνα με την έρευνα η Ελλάδα το 2100 είτε θα είναι μια χώρα με αμιγή πληθυσμό μόλις 5,7 εκ. Ελλήνων είτε θα είναι μια χώρα με μικτό πληθυσμό 8,9 εκ. πολιτών εκ των οποίων μισοί θα είναι αλλοδαποί.

Η πρόταση είναι, με αυτονόητη τήρηση των κανόνων που απορρέουν από την αλληλεγγύη μας για τους πραγματικούς πρόσφυγες και από τις ενωσιακές υποχρεώσεις μας, η ενίσχυση του ελληνικού πληθυσμού με αναπροσανατολισμό δαπανών. Δηλαδή τα κονδύλια που διατίθενται από την Πολιτεία για την ένταξη των μεταναστών στην ελληνική κοινωνία, παρόντων και επερχομένων, να χρησιμοποιηθούν για την ενίσχυση του θεσμού της ελληνικής οικογένειας. Αυτό σημαίνει ότι δαπάνες για 4,5 εκ. μετανάστες, παρόντων ή επερχομένων, να χρησιμοποιηθούν, για να «δημιουργήσουμε» μέχρι το 2100 4,5 εκ. Έλληνες.